BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, February 21, 2014

T I P S BP (PART 1)



Ok hai,malas nak cakap banyak meh meh dengar tips-tips aku yang tak sebape nie..
Nak baca,baca.
Janji blog aku tak berhabuk.Hahahahaha
Jengjengjengjeng...


G klik pakcik Google,semua keluar:)


Tips Per-1:Pencarian
  • Apa tue pencarian?Searchlahhh,melayu sikit.Ok,itu paling penting coz apa-apa sebelum tue korang perlu buat banyak search kat internet tentang tempat kau nak pergi tue,hotel,harga,makanan,culture diaorang n semualah.Nak lagi mantop pencarian korang tue,tanya pada pengalaman orang yang dah pernah g,lagi banyak orang korang tanya lagi banyak ilmu ko dapat.Bukan apa,bagi aku nie jenis tak suka ada masalah time kita nak g melancong tue.Elok kita g dengan nak hilang tekanan otak,tetibe g bertambah lagi sebab ada masalah.Biarlah perjalanan kita pergi dalam keadaan aman damai.Iyadakkk???Tapi tak salah if nak men terjah but ends up dia macam tak syok r.Tapi aku pernah BP ngan membe2 aku g Pangkor,style men terjahlah.Tapi Alhamdulillah pergi dan balik kitaorang berjalan dengan lancar dan bahagianya.Mebi sebab membe2 aku sekepala kot,hahahaha...Ingat,wat search dulu ok!

 
 Kira-kira amatlah penting ok:)

Tips ke-2:Bajet
  • BP memang terkenal dengan orang g bercuti dengan bajet yang seminimumnya.Aku jenis yang suka membuat bajet yang tak kira masa ker,orang ker n aku..Eh?Hahahahaha..Ok,so bila korang dah wat search,dari situ korang dah bley buat kira-kira bajet korang.Jenis aku buat bajet tengok tempat tue dan aku tak akan semaksimum bajet aku tue sebab aku pikir aku bley dengan seminimum bajet aku tue.Bila korang mindsetkan otak korang tue dengan bajet yang korang inginkan,inshaaAllah cukup duit yang korang dah bajetkan tue.Bagi aku makan aku akan bajetkan lebih sebab setiap negeri ada keunikkan makanan tersendiri,rugilah kau datang tempat tue tak cuba semua makanan diaorang.I LOVE FOOD bro sis!!!Hahahahaha..Ingat,bajet amat penting n jangan lupa bawak duit spare tapi masuk dalam bank,kalau bley takyah sentuh yang dalam bank tuen mindsetkan duit tue ntok emergency case saje k.

 
Nampak satu beg jew aku bawak:) 

Tips ke-3:Beg
  • Ok,nama pun BP n sah-sahlah beg belakang kang.So,agak limited barang yang korang nak perlu bawak ntok travel.Time nie pun bajet korang perlu pandai,bajet menggunakan baju bila di sana nanti.Bagi aku cukup bawak beg belakang tue sebab meyh aku ajar k.Korang kira bape hari g sana,nden bawak baju tue ikut hari g sana.Lepas tue korang bley savekan lagi dengan suar tue bley matchkan dengan smua baju,so selai 2 jew korang bley bawak.Limitkan lagi dengan baju tidur,korang masuk tidu r jew,so baju tue bley pakai ntok 2 malam.Limitkan lagi bagi aku yang pakai tudung,bawak shawl yang bley matching dengan smua baju if lelaki lagi senang,kompom lagi banyak spaces rite.Dan misal kata aku bawak baju4 helai n suar 2 helai mengikut bajet aku,aku akan lebihkan selai suar n baju ntok kot emergency casekan.Tapi aku bawak sikit jew coz sampai sana aku mesti kompom beli baju shirt selai yang macam tulis I LOVE MALACCA sebab hobi aku suka kumpul baju tue.So,jimat x?N aku bawak sling beg satu ntok isi kamera,wallet,passport,botol air n smua mende-mende pentinglah.Dan kasut aku suka pakai converse o boots sebab senang n selesa sikit aku nak berjalan n selipar sapasang aku bawak.So,paham?Biar balik banyak beg,asalkan pergi satu beg..Kahkahkah..Dan beg aku suggestkan n paling bagus beg jenama Deuter tapi tak tau r kot ada jenama lagi bagus tapi Deuter belakang dia ada untuk lapik tulang kita dari sakit n beg yang berat bila bawak terasa ringan habis sebab belakng tue dia tolong ampuhkan.Tak retilah nak terang gane tapi beg Deuter memang terbaik,skang ngah kumpul duit beli yang besar punya.Yang ada sedang jew,bley buat isi baju untuk 3 4 hari jew dan Deuter ada waranti tau,tak silap setengah tahun ker setahun ntah..

 
 Bilik kami yang best dan selesa dengan bajet seorang RM70 untuk 2N3D:)

Tips ke-4:Hotel
  • Kalau dah BP,bab hotel xda hal bagi mereka.Ada yang BP lagi tak kesah,depa bawak sleeping bag yang bosa dok galas belakang tue tapi aku masih perlukan katil sebab aku alergic tido xde tilam nie sebab yealarh,akukan ada sakit...Hahahahaha.Bagi aku ada katil n toilet cukup sebab masa aku lebey kat luar jewkan,oleh itu selagi ada murah selagi tue aku akan cari.Ikut bajet kitalah,bajet ciput tapi nak tido 5 star..Hmmmm...Lepas tue nak cari hotel cari yang dekat segala-galanya,maksud aku dari segi public transports,kedai makanan,tempat-tempat menarik dan sebagainyalah.Dan jangan disebabkan korang nak terlalu bajet nak murah sangat,janganlah cari motel yang selalu kena ambush ngan pihak kuasa o tempat-tempat terpencil n banyak penjenayah.Keselamatan kita perlu jaga k,cari dengan tempat yang sibuk k.Ok?Seterusnya,hahaha...

 
I LOVE THEM!!:)

Tips ke-5:Makanan
  • Haaaaaaaa...ini peberet aku!!!Salah satu aku suka g berjalan negeri orang nie,aku suka cuba makanan-manana diaorang.Macam Melaka pemes dengan asam pedas claypot n sesape datang Melaka,meyh aku bawak.Hahahaha...So,rugilah korang g situ tak cubakan n before g serach dulu apa tarikan makanan diaorang yang paling pemes.Jangan sampai sana macam orang bangang garuk kepala sambil tanya,makanan apa erk yang sedap.Situ dah membuang masa,kalau bley sebelum g wat satu catatan n listkan apa makanan yang korang patut try n secara tak langsung kat situ bley buat dah bajet perbelanjaan korang..Kannnn???
Tips seterusnyaaa,eh sambunglah...
Tengkuk aku ngah berdenyut nie sebab malam tadi tido salah bantal..
Nnati aku sambung k,I janji!!
Hahahahaha
Selamat membaca tips aku yang xsebape nie,heeeee:)


 وسلام
  22Rabiul Akhir 1435H
12:05,,22-February-2014
 

No comments:

Post a Comment