BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, July 14, 2014

R E Z E K I

Woooooo,abahnye lama dah tak update blog nie..Hahahahaha...Dah Ramadhan haaaa,xlama lagi raya pulak,mende ntah busy sangat.Okayh,Ramadhan ke-15 nie aku nak ucapkan SELAMAT BERPUASA kekorang.Hahahahahaha,baju raya dah beli?Kasut raya dah cari?Kuih raya dah siap?Langsir raya dah jahit?Cat raya rumah dah cat?Kereta raya dah tukar?Perghhhh,ini kalau ada manusia buat semua pengsan gak ehhhh setiap tahun semua nak baru...Hahahahahaha,toke balak erk?


Ok,jom start meroyan jap pasal tajuk REZEKI.Lately nie mende nie selalu men kat otak aku  sebab ada sesetengah manusia tak ley guna akai untuk berpikir,aku pulak terpikir akibat dek hambat dengan persoalan-persoalan dari mereka nie yang macam acah-acah tak reti nak jaga perasaan orang yang dia tanya tue.Nak-nak soalan o statement yang boleh buat aku bengang tahap kuasa Ultraman tukar lampu purple adalah soalan BILA NAK KAWIN * UMUR MACAM KORANG NIE KALAU KAWIN DAH BERANAK 2ORANG DAH  .Kekadang aku terpikir orang macam nie tak pikir perasaan kitaorang yang tak kawen-kawen nie erk?Dia tahu ker kitaorang bukan sengaja tak nak kawen?Elok aku tak stress ada jodoh ker tak terus stress bila ngadap orang macam nie tau.So,dari aku layan mental cepat sentap layan orang macam nie,bagi aku memasing ada rezeki memasing.Kalau kau paham mendalam apa itu REZEKI,aku rasa takde mulut puaka yang akan persoalkan.
Bagi aku REZEKI manusia tue ada banyak jenis:
  •  Ada manusia rezeki kawen awal tapi Allah bagi rezeki dapatkan anak,bertahun lambatnya.
  • Ada manusia rezeki kawen lambat tapi Allah bagi rezeki dapatkan anak,sekejap dah dapat.
  • Ada manusia rezeki dalam pangkat tinggi kerjaya tapi Allah bagi rezeki kawen,sampai umur dah tua pun takda kawen.
  • Ada rezeki kawen awal jugak tapi dia dan pasangannya masih duduk jauh akibat kerja.
  • Ada manusia rezeki dapat berjalan pusing satu dunia tapi  Allah bagi rezeki kawen,sampai tua o tak kawen ada jugak.
  • Ada manusia umur dah lanjut tak kawen tapi Allah bagi rezeki hubungan dia dan family rapat.
  • Ada manusia tak pandai dalam akademik tapi Allah bagi rezeki dia pandai dalam kemahiran sampai berjaya buat bisnes.
  • Ada manusia tak cantik atau kacak tapi Allah bagi rezeki pasangan dia tampan atau cantik. 
  • Ada manusia rezeki gaji kerja sedikit saja tapi Allah bagi rezeki tempat kerja dia dekat dengan family dan murah kos sara hidup.
  • Ada manusia rezeki gaji dia besar tapi  Allah bagi dia jauh dari tempat kerja,mahal kos makan,mahal kos pengankutan.
  • Ada manusia  selalu gagal dalam bercinta tapi Allah bagi dia rezeki dikelilingi ramai sahabat yang baik bila ada time susah senang bersama dia.
  • Ada tak kawen sampai akhir hayat dia tapi Allah bagi rezeki dia hidup bersama kedua ibu bapa dia sampai akhir hayat. 

Sebenarnya banyak jenis rezeki manusia kalau kita pikirkan balik.Siapa kita untuk persoalkan rezeki yang bukan perancangan kita?Siapa kita untuk menghina orang yang rezeki dia tak sehebat rezeki kita?Maybe ada Allah bagi rezeki dia perfekto tapi Allah bagi sebab Allah nak uji dia bersyukur ker tak apa  yang dia dapat.So,renung-renungkanlah dan jagalah hati manusia yang lain.Sekali dua kau pertikaikan boleh tapi kalau dah banyak kali,jangan sampai aku suruh Israel antar bom kat kau.Sesamalah kita perbaiki diri kita sebab aku pun xdelah baik mana pung.So,kehadapan hamba Allah itu,tak rasa nak masuk minang aku?Kalau aku kaya,aku minang kau dulu.Nak kumpul duit sampai bila,umur kau dah makin meningkat.*Cakap depan cermin :) 

P/S:
  1. SALAM NUZUL AL-QURAN...
  2. Minggu depan bezdey kita,kahkahkahkah!!! Dem,I'm 25 years old dah oiiii!!!
  3. Nanti raya jemput datang rumah yea,Melaka dekat jew...

Pening gak taip meroyan bebulan puasa nie,next entry tahun depan kot.Hahahahahahaha...


 
 وسلام
  15-Ramadhan-1435H
11:07,15-July-2014
 

No comments:

Post a Comment